Pakiet mobilności czyli nowe prawne wytyczne dla branży transportu samochodowego.
Pakiet mobilności czyli nowe prawne wytyczne dla branży transportu samochodowego – czym jest, na czym polega i czym się wiąże?
To zestaw norm prawnych regulujących działanie transportu, firm przewozowych i kierowców zawodowych na terenie UE.
Pakiet ten został wprowadzony 20 sierpnia 2020 – i już zostaje ponownie rozbudowany.
Do tej pory obejmował takie wytyczne jak:
- obowiązkowy powrót kierowcy do bazy co 4 tygodnie,
- wymogi do wykorzystania dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych pod rząd,
- zakaz odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinie pojazdu,
- możliwość przedłużenia czasu jazdy o maksymalnie 1 lub 2 godziny przy powrocie do bazy
- nowe wyłączenia dotyczące tachografu.
Pakiet mobilności czyli nowe prawne wytyczne dla branży transportu samochodowego. Co nowego jeszcze w tym roku?
Z dostępnych w Internecie informacji wynika, że tak naprawdę na rewolucję należy się dopiero szykować. I to głównie dla posiadaczy pojazdów o DMC do 3,5 tony!
Krótko mówiąc na pierwszą linie postawiono przewoźników korzystających z busów.
Nowe przepisy, które dotyczyć będą właśnie głównie ich wejdą w życie od 21. Lutego 2022 roku.
Według unijnych ustawodawców aktualnie przewóz towarów pojazdami do 3,5 tony to wolna amerykanka. Ale czy tak jest naprawdę?
Faktycznie do tej pory transport busami pozwalał na sporą część odstępstw w porównaniu do poruszania się i przewozu samochodami ciężarowymi – ciężarówkami.
Chodzi głownie o fakt iż część przewoźników narusza przepisy czasu pracy i dochodzi do nadużyć w postaci 12 godzinnych podróży – bez żadnych przerw.
Kolejnym są zwolnienia z opłat celnych jak myta na obszarze Unii Europejskiej.
W ten sposób unikają kontroli, której podawani są ciężsi przewoźnicy tacy jak TIR.
Według ustawodawcy takich działań było dużo więcej.
Pakiet mobilności czyli nowe prawne wytyczne dla branży transportu samochodowego. Czego się spodziewać?
Jak donoszą media zmiany dotyczyć będą:
posiadania licencji na transport,
wykroczenia drogowe i prawa pracy, będą miały wpływ na posiadaną licencję (będzie ją można utracić)
nieprawidłowy stan techniczny pojazdów lub np. przeładowania mogą skutkować negatywną opinią o przewoźniku i tym samym prowadzić do utraty posiadanej przez niego licencji na transport
Na naszym rynku może się to przełożyć głównie na to czego widzimy najwięcej – tj. usługi kurierskie, gdzie kierowcy często poruszają się pojazdami o wątpliwym stanie technicznym jak i często pozwalając sobie na wykroczenia drogowe.
To ostatecznie do tej pory kończyło się mandatem lub zabraniem dowodu rejestracyjnego.
W przypadku opisanym jak powyżej – skończyć się to będzie mogło zakończeniem przygody z przewozem towarów w tym usług kurierskich.
Kolejne zmiany mają dotyczyć odbioru możliwości odpoczynku (tygodniowego) w pojeździe.
Będzie przymus wysłania pracownika do hotelu, motelu czy hostelu – co trzeba będzie udokumentować.
Niektórym kierowcom może to poprawić warunki wypoczynku.
Pakiet mobilności czyli nowe prawne wytyczne dla branży transportu samochodowego. Sprzeciw?
Jednakże opisywane powyżej założenia zostały już zaskarżone przez Związek pracodawców Transport i Logistyka Polska.
Zarzuty związku dotyczą okresu powrotu pracownika/kierowcy zawodowego na bazę i sposobu jego delegowania w trasę.
Oby zarzuty miały na uwadze również dobro kierowców – a nie tylko przedsiębiorców. Bo bez dobrego pracownika, zadbanego pracownika nie będzie dobrego biznesu…
Chcesz się z nami skontaktować? Skorzystaj z linku poniżej!
Zapraszamy do śledzenia nas na: